„A jak jste se naučila takhle počítat, jak tomu můžete rozumět, asi máte na matiku buňky?“
A já je pokaždé zklamu, protože na matematiku „buňky“ skutečně nemám a k tomu, co jim předávám, vedla hodně dlouhá cesta. 🙂
Když jim vyprávím, jak jsem se připravovala na přijímačky na SŠ, většinou se nestačí divit.
Vzpomínám si na naši paní učitelku, která nás učila v „osmdesátkách“ na 2. stupni na „Hlucháku“ (tak se přezdívá 3. ZŠ v Šumperku, kam jsem kdysi v prehistorických dobách chodila).
Paní učitelka byla menší postavy, rázná, měla přirozenou autoritu, byla vynikající, hodně náročná a svým způsobem přísná, ale díky základům od ní jsem vlastně dokázala matematiku zvládnout jak u přijímaček, tak na střední a později i na vysoké škole.
Ovšem ani tak jsem se zdaleka nespoléhala jen na to, co nás učila, a dodnes si vzpomínám, že jsem ještě i doma každý den počítala, a rozhodně nešlo jen o domácí úkoly do školy.
V matematice více než kde jinde platí, že
„cvik dělá mistra“,
proto je nutné, abychom si v začátcích natrénovali zejména rutinní výpočty (zlomky, výrazy, rovnice, mnohočleny, procenta), protože potom nás máloco překvapí a nemusíme sáhodlouze dumat nad principy, které by nám měly „naskakovat“ automaticky a o nichž bychom neměli příliš přemýšlet.
A žáci, kteří se se mnou doučovali, mi opakovaně potvrzují, že po nějaké době pravidelného počítání jim šly daleko lépe i slovní úlohy. Musím říct, že to bylo vidět i na výsledcích ve škole a u přijímaček a na nich samotných.
Cvikem totiž získali tolik potřebnou rutinu a nabyli sebevědomí, takže bylo jasně vidět, jakou radost mají sami ze sebe. Bonusem bylo zjištění, že matematika může být i jejich dobrým přítelem. 🙂
Schválně, zkuste si při svých srpnových prázdninových toulkách vědomě všímat, kde všude okolo vás se matematika vyskytuje, možná budete překvapeni…
Přeji vám krásný zbytek léta (nejen) s počítáním!