Ing. Lenka Říhová

Slabičná a neslabičná předložka/předpona a jeden tip do Cermat testu

Slabičná a neslabičná předložka či předpona se v Cermat testech objevuje docela často. Buď je máme přímo vyhledat v nějakém textu, nebo je musíme použít nepřímo při rozboru básně. Ano, to jsou ty úlohy typu „urči, zda jsou všechny liché verše devítislabičné a všechny sudé verše desetislabičné“, z nichž se nám ježí vlasy hrůzou na hlavě.

Divné je, že žáci většinou tyto pojmy vůbec neznají. Dobře, udělejme si v nich konečně jasno. Nejdříve si ale pro jistotu vysvětlíme:

Co je to samohláska?

a, e, i, o, u a jejich různé podoby

Co je to předložka?

Neohebný slovní druh, „předkládá se“ před jiné slovo a určuje jeho pád. Např.

na stromě

pod stolem

vedle školy

v batohu

Co je to předpona?

Je to prostředek, jímž se odvozují slova ze slovotvorného základu. Např.

nadzemní

přivítat

dojíst

vložit

A teď si konečně můžeme vysvětlit oba pojmy. Je to úplně jednoduché a slyšíme to už v názvu:

předložka/předpona slabičná = obsahuje samohlásku = tvoří samostatnou slabiku

předložka/předpona neslabičná = neobsahuje samohlásku = netvoří samostatnou slabiku (zde se jedná pouze o k, s, v, z, abychom si látku zjednodušili, jak to jen jde)

A teď přijde vychytávka do Cermat testů. Když po nás budou chtít najít v textu předložku/předponu slabičnou či neslabičnou, zkrátka je vyhledáme.

Jenže Cermat na to jde kolikrát oklikou, takže tuto látku vyžaduje nepřímo i u rozboru básní. Proto další otázka zní…

jak počítat slabiky ve verši?

 

Úloha začíná většinou docela nevinně, třeba takto (úloha 3, test PDD22, autor původního textu: Jiří Suchý):

A oči když jim dovolím

Projdou se tichým údolím

A nyní se nás ptají, které z následujících tvrzení o verších podtržených ve výchozím textu je pravdivé? A v jednotlivých možnostech odpovědi máme různé možnosti ohledně toho, který z veršů je či není osmislabičný.

Co teď s tím?

Jen tak mimochodem, víme vůbec, co je to verš? Verš je v tomto případě jeden řádek básně.

Jak tedy budeme počítat slabiky?

Jde nám pouze o ten první verš, poněvadž ve druhém problém není, ten má 8 slabik. Jak tedy vidíme, u prvního verše musíme „A“ počítat za samostatnou slabiku, protože je to samohláska. Že je to jasné jako facka? Dobře, pojďme na druhý úkol, poněvadž ten už je záludnější a žáci v tomto typu veršů opakovaně počítají slabiky špatně.

Zde jsem si tedy dovolila vypůjčit jeden verš básně (úloha 1-3, test PCD22, autor původního textu: Zdeněk Svěrák):

ty si v dálce hory přenášíš.

Téměř pravidelně se stává, že žáci počítají slabiky tímto stylem:

A vesele potom tvrdí, že verš má deset slabik, POZOR, nemá!

Má jich pouze 9, protože „v“ je předložka neslabičná, nepočítá se proto jako samostatná slabika a přiklání se ke slabice následující, s níž tvoří jeden celek.

Když si tedy uvědomíme jednoduché pravidlo, jak rozlišit slabičné a neslabičné předložky a předpony, nemůžeme ve škole ani u přijímaček šlápnout vedle.

Jestli se vám článek líbil, můžete jej poslat dál.

Máte dojem, že byste si potřebovali vyjasnit i další pojmy k přijímačkám? Pomůže vám v tom tento materiál. 🙂

Přeji vám krásné jarní dny!